Fri frakt för alla beställningar inom Sverige. Handla tryggt med Free shipping within Sweden. Klarna logo

Checklista med tips & tricks för dig med husbil inför sommarresorna

  • Kontroll av gasläckage, provkörning av vattenanläggningen och täthetskontroll för fukt.
  • Bromsar och däck.
  • Check av solcellernas funktion - regulatorn bör visa ca 60-80% av panelens angivna maxeffekt vid normala svenska solförhållanden vid plan montering mätt i maj månad. Alternativt mäter du spänning och ström direkt på panelen med multimeter.
  • Belastningstest/kapacitetstest av batterierna:

Startbatteriet kan konditions- och/ eller belastningstestas. Då får man svar på hur mycket spänningen faller samt om batteriet är okej och har kraft nog för att klara start av motorn.

Förbrukningsbatterierna är lite knepigare eftersom det tar längre tid att testa dem. Ett belastningstest ger en viss indikation på batteriets skick. Vill man däremot veta antalet amperetimmar man kan få ur batteriet mer specifikt, så behöver man göra en mätning av antalet Ah ned till en viss spänningsgräns/ urladdningsgrad vid normal belastning. Antingen manuellt med exempelvis en tångamperemätare, med hjälp av en så kallad mätshunt eller en mer avancerad kapacitetstestare.

 

  • Kolla när senaste storservicen gjordes eller om det är dags för en mellanservice med oljebyte?
  • Kolla om det är aktuellt med kamremsbyte?
  • Är aktuella försäkringar uppdaterade? Har du Midland Husbil På Väg (fri vägassistans i Europa), ladda hem ditt värdebevis eller anteckna telefonnummer till larmcentralerna:
    Sverige: 0200-112 600
    Europa: +45-70 10 50 50

Trevlig resa önskar vännerna på Midland!

 

Relaterade länkar

Tips från Sunlux kring batteribyte

Midland oljelära

Midland sortiment för husbilar

 

Kontakter

PRESSKONTAKT

VD - affärsutveckling, försäljning och marknad

jonas.udd@midland.se

+46-31-725 34 01

Vårservice

Allt om mc hjälper med dessa tips & tricks:

Ibland hinner man inte riktigt med i vädrets lynniga svängningar och helt plötsligt blir man blåst på våren och vintern övergår på någon dag till full sommar och hojen står oservad. Panik ett par dagar innan bandagar på Gelleråsen men Carlbarks Motor och Midland Oils räddade dagen med snabb service och fina produkter. Vi bytte alla vätskor på vår KTM 790 Duke, det vill säga olja och oljefilter, kylvätskan och bromsvätskan. På KTM:en rekommenderas oljebyte varje år eller var 1000:e mil och byte av bromsvätskan vartannat år. Till KTM:en ska man använda en 10W-50 olja och en DOT 5.1 bromsvätska. Bytet av kylvätskan känns kanske lite ”overkill” men känns bra ändå när man ändå är i farten och det tar inte så lång extra tid. En liknande ”årsservice” kostar mellan tre och fem tusen kronor


Midland är kanske inte det första varumärke du tänkte på när det gäller smörjmedel och fordonsvård. Midland är ett oberoende Europeiskt premiumoljemärke från Schweiz. Varumärket Midland föddes 2004 men Midland Schweiz startade redan 1880. De har ett brett utbud av oljor och andra produkter för att på bästa sätt ta hand om din ögonsten.

 

Kontakter

PRESSKONTAKT

VD - affärsutveckling, försäljning och marknad

jonas.udd@midland.se

+46-31-725 34 01

Tips & Tricks för dig som ska vårfixa din ATV, MC eller moped

  • Kolla korrekt däcktryck utöver bromsar och att däcken inte har torrsprickor samt rätt mönsterdjup.
  • Att kedjan är rätt spänd och smord.
  • Check av batteriets kondition.
  • Kolla att senaste service är utförd på rätt tid och kilometer, vilket som infaller först.
  • Motorolja: Använd en motorolja med hög kvalitet. Kör du våt koppling - säkerställ att oljan är normerad JASO MA2 så att du får rätt friktionsadditiv för bästa kopplingsfunktion.
  • Bränsle: Beroende på hur vinterförvaringen gått till, har du haft full tank för att eliminera kondensbildning eller tömt hela bränslesystemet?
  • Säkerhetskontroll inklusive hjälmens skick.

Relaterade länkar

 

Midland oljelära

Tips från KöpEnScooter

Midland sortiment för ATV, MC & Moped

 

Kontakter

PRESSKONTAKT

VD - affärsutveckling, försäljning och marknad

jonas.udd@midland.se

+46-31-725 34 01

7 tips för hur du preppar bilen inför sommaren

Grundtipset är att preppa efter hur du planerat använda bilen. Ska du köra kortare sträckor på hemmaplan behövs kanske inte så mycket förberedelser men ska du köra autobahn med husvagn på draget behöver du förbereda fler saker exempelvis att försäkringen är uppdaterad, telefonnummer till vägassistans, reflexväst och första förbandslåda i bilen. Kanske en flaska olja som trygghet i det fall du behöver fylla på?

 

  • Däck: Kolla hjulbultar efter hjulskifte med momentnyckel, mönsterdjup och lufttryck.
  • Bromsar: Kolla att hjulen rullar smidigt och att bromsbelägg och bromsverkan är okej (här behöver du eventuellt en verkstads hjälp. Se bifogad länk till "hitta verkstad").
  • Olja och filter: Kolla när bilen servades senast - behövs en ny service eller en enklare mellanservice? Behöver du bara en extra oljeflaska för påfyllnad köper du den hos din verkstad eller beställ fraktfritt på midland.se.
  • Vissa verkstäder erbjuder fri förbesiktning - ett bra sätt att få en övergripande koll av bromsar, hjullager och belysning.
  • Ojämn motorgång, bilar som stått ett tag med halv tank eller är det vettigt att få till ett förebyggande underhåll av bränslesystemet inklusive bränslepumpen? Häll en flaska Injector Cleaner & Water Remover i tanken. Även om du inte upplever några problem så är behandlingen en bra förebyggande underhållsåtgärd.
  • Automatlåda (AT, CVT, DCT): Många biltillverkare vill hålla ned bilägarens underhållskostnader och rekommenderar inte oljebyte för AT men flertalet transmissionstillverkare rekommenderar oljebyte. Särskilt om bilen gått 10-15 000 mil och/ eller om du kört med släp. Midland rekommenderar oljebyte i AT för bättre växlingsfunktion och skydd av lådan. Vi rekommenderar AT-oljebyte antingen var 4-6 000:e mil (del av oljevolymen byts i konvertern) eller fullständing sköjning av hela lådan (bäst) lägst var 6-10 000:e mil.
  • En ren bil rostar inte. Dags att kosta på bilen en tvätt med underspol?

Vännerna på Midland önskar problemfria bilresor på trygga vägar!

 

Relaterade länkar

Midland oljelära

Midland sortiment för bilar

Hitta verkstad med Midland

Injector Cleaner & Water Remover

 

Kontakter

PRESSKONTAKT

VD - affärsutveckling, försäljning och marknad

jonas.udd@midland.se

+46-31-725 34 01

Tips & Tricks till dig som ska fixa båten inför säsongen

Tongi Erson, på USA On Line AB, som importerar motorer hjälper med dessa tips & tricks:

Hoppas ni får en fin båtsommar önskar Tongi och vännerna på Midland!

  • Serva motorn på verkstad om du inte är händig själv. Då säkerställer du att de mest elementära åtgärderna blir gjorda, exempelvis byte av impellern, olja och filter, så att kylsystemet och oljesmörjningen fungerar bra.
  • Flertalet båtmotorer har inte gått mer än 1000 timmar men behöver ändå renoveras, trots att motorerna mycket väl klarar upp till 10-20 000 timmar beroende på effektuttag om man bara underhåller dem. Det absolut viktigaste är: Använd en bra kvalitetsolja och byt ofta, och så snart oljan får en svart färg/ton. Koksad olja sliter ner motorns lager snabbt i förtid.
  • Sköt både service och vinterförvaring väl. Många glömmer att vinterkonservera motorn mekaniskt genom att förse motorn med en skyddande hinna av olja på ovansidan av kolvringarna, det vill säga cylinderväggen ovanför kolven, ventiler med dess säten. Alla dessa delar får lätt en hinna med rost under kalla höst-, vinter- och tidiga vårdagar. Oavsett om du har förgasare eller insprutning ska denna extra olja förses via luftintaget eller rätt ner i förgasaren medan motorn snurrar, aldrig inblandad i bensinen, då oljan lätt sätter igen spridare eller munstyckena i förgasaren. Svaret är att tillföra oljeskyddet via luftintaget eller ta bort flamskyddet om man har en förgasare.
  • Vissa gör-det-självare suger ut den gamla oljan via oljestickshålet. Efter några års oljebyten genom utsugning blir det tyvärr kvar någon halvliter gegga med en mängd föroreningar. Byter du själv olja på en inombordare, se till att tömma ut den gamla oljan via oljepluggen istället.
  • Ett ytterligare tips är att glykolskydda motorn genom att ta bort termostathuset och termostaten, skölj motorn ett par gånger med rent sötvatten genom att ha öppnat båda vattenpluggarna om man har en V6 eller V8. När du är säker på att du fått ut allt saltvatten, stänger du pluggarna och häller i en stillastående motor färdigblandad glykol. Man spar både glykol och miljön jämfört med de som kör ut det med avgaserna på land. Dessutom kan man återanvända glykolen som stått i motorn under hela vintern genom att börja vårrustningen med att tömma glykolen i en behållare. Med den oaktsamma (ej så miljömedvetna alltså) matar fiskarna med glykol. Utgår man ifrån att det finns cirka 100 000 båtar med motorer som behöver frostskyddas, då motorerna tar mellan 5-10 liter vatten/glykol per motor blir det en hel del glykol som släpps ut varje höst och vår.
  • Kontrollera batterikondition, bäst att ta med batteriet hem och stödladda det med jämna mellanrum. När det blir vår igen kontrollera båtens täthet och säkerhetsutrustning inklusive brandsläckare.
  • 2-takts utombordare: Överdosera inte mängden olja. Kylningen påverkas negativt och du får mer rökavgaser med för mycket olja i bränslet. Välj en olja med normeringen TC-W3. Gärna en helsyntetisk olja som lämnar minimala avlagringar vid avgasportarna. Bästa rådet är att byta ut motorn till en 4-taktsmotor eller elmotor så slipper vi förbränd olja i vattnet. Ett miljömässigt bättre val.
  • 4-takts utombordare: Motoroljor för dessa motorer bör ha normeringen NNMA FC-W (four cycle watercooled med eller utan katalysator). Andra, onormerade oljor, funkar säkert men varför inte säkerställa att oljan åtminstone klarar utökade krav för motorer i både salt- och sötvattenmiljö. Dessa oljor ger bland annat ett utökat korrossionsskydd.
  • 4-takts inombordare: Midland var första märket med en delsyntetisk 15W-40. Den kombinerar mineraloljans goda vidhäftning med syntetisk basolja som klarar högre temperaturer.
  • Fett som klarar vattenmiljö? För propellergenomförning och andra applikationer. Välj ett långtrådigt fett som är vattenbeständigt och sitter kvar (kalciumbaserat).

Relaterade länkar

USA online

Midland sortiment för båtmotorer

Marine 15W-40

Marine 10W-30 FC-W

Caltima smörjfett för marint bruk

Färdigblandad kylarglykol på 1-liters flaska

Fogging oil för vinterkonservering

 

Kontakter

PRESSKONTAKT

VD - affärsutveckling, försäljning och marknad

jonas.udd@midland.se

+46-31-725 34 01