Update för fälttest av automatlåda
Update fälttest AT: Varför byta olja i en livstidsfylld automatlåda?
Första oljeprovet vid 4 000 mil för Isuzu D-MAX 2,5 L diesel med AT Aisin TB-50 LS visade larmnivå för luftburen smuts samt aluminium i automatlådan. Midlands oberoende labb, Synlab, i England rekommenderade en ny provtagning efter sköljning av den 5-stegade lådan med ATF Omnimatic (JWS 3309). Sköljningen kräver vanligtvis hela lådans volym + 10%, cirka 12 liter. Det andra provet visade godkända värden vid 6 000 mils körning totalt. Det tredje provet 2022 vid 12 000 mil visade smuts i oljan och förhöjda aluminiumvärden vilket kan indikera slitage i convertern. Nivåerna är inte akuta varningar. Se bifogad labbrapport i PDF där båda provtagningarna med resultat finns med.
Krävande körning betyder oljebyte i lådan för många bilmärken
Isuzu har som många andra bilmärken nivåkontroll och eventuellt oljebyte vid krävande körning men inga fasta bytesintervaller. Exempel på krävande körning är släp/ drag, backkörning, dammig stadstrafik, stop-and-go-driving i stadsmiljö, vilket är fullt normala användningsområden för en pick-up truck.
Förebyggande underhåll och försäljning av tilläggsarbete för verkstaden
Fälttestet visar att det finns goda tekniska skäl till oljebyte i automatlådan för att få ett förebyggande underhåll. Det kan ske genom att en delmängd byts var 6 000:e mil eller att verkstaden säljer in en sköljning av hela lådan runt 10 000 mil. Några verkstäder som provat detta arbetssätt där de väljer ut målgruppen 10 000-milare med dragkrok och släpkörning säger att 9 av 10 kunder accepterar tilläggsarbetet som vanligtvis går på mellan 4-6 000 kronor.
Ring Midland för urval av målgrupp/ kampanj eller om du är intresserad av en AT-oljebytarmaskin: 031-725 34 00.