Spaning - vad händer på bilmarknaden i Europa och Sverige när det gäller oljor?
Bilmarknaden i Europa och Sverige
Europas bilmarknad skiljer sig en hel del jämfört Sveriges. Största märkena domineras av VW (11%) följt av Renault, Ford, Peugeot, Fiat, Opel, Citroen och Mercedes. De japanska märkena domineras av Toyota (5%) varpå de koreanska ligger tätt på med Hyundai på 3% och därefter Kia. Märkena Renault, Peugeot, Mercedes och BMW har ökat sina marknadsandelar mest de senaste åren.
Sverige visar en annan bild
Svenska marknaden visar ett avvikande mönster. Volvo, SAAB och Kia är klart överrepresenterade jämfört Europa. Genomsnittlig bilålder är även den högre och kan jämföras med Grekland. Försäljningen av nybilar inom hybrid och EV har ökat snabbare i Sverige jämfört det Europeiska snittet bortsett från Norge.
Bensin fortfarande största bränslet och oljemängden per tråg ökar för vissa märken
Fossila bränslen står idag för 97% av konsumtionen i Europa där bensin utgör 55% trots att ökningen i försäljningen av hybrider och elbilar är kraftig. SUV-trenden har gjort att oljevolymen har ökat för exempelvis Renault (5,2 L 2011 till 5,7 L 2020), Peugeot (från 4,5 L till 4,7 L) medans BMW och Mercedes minskat sina oljetrågvolymer på grund av ökad försäljning av mindre motorer. Detsamma gäller Toyota, Hyundai och Kia.
Största oljekvaliteterna - top five
De fem största oljekvaliteterna i Europa är lite överraskande API SL och SM (som rör sig mot SP), VW 507.00 och 502.00 samt PSA B71 2312. Anledningen till att API-kvaliteterna är bland top-fem är de asiatiska märkenas rekommendationer. Tittar vi på ACEA har kvaliteten A5/B5 högst volym och potential då mängden dieselmotorer minskar samtidigt som biltillverkarna rekommenderar bränslesparoljor.
Oljekvalitet per viskositet
SAE 5W-30 används i 75% av de europeiska bilarna följt av 0W-30 och 0W-20. Viskositeten 0W-16 rekommenderas bland vissa modeller bland Honda, Suzuki, Lexus och Toyota och de senaste Toyota Yaris-hybridmotorerna rekommenderar 0W-8 (JASO GLV-1). Viskositeten 0W-40 minskar på bekostnad av ökningen för 0W-30 och 0W-20.
Källa: Lube Magazine April 2022