Nyhet

2019-03-05 08:10:00

Fälttest AT: Varför byta olja i en livstidsfylld automatlåda?

Förebyggande underhåll och merförsäljning är två orsaker till varför verkstaden byter olja i automatlådor - även för de som enligt biltillverkaren är livstidsfyllda utan bytesintervaller.

Fälttest Isuzu automatlåda - så här gick det till
Första oljeprovet vid 4 000 mil för Isuzu D-MAX 2,5 L diesel med AT Aisin TB-50 LS visade larmnivå för luftburen smuts samt aluminium i automatlådan. Midlands oberoende labb, Synlab, i England rekommenderade en ny provtagning efter sköljning av den 5-stegade lådan med ATF Omnimatic (JWS 3309). Sköljningen kräver vanligtvis hela lådans volym + 10%, cirka 12 liter. Det andra provet visade godkända värden vid 6 000 mils körning totalt. Se bifogad labbrapport i PDF där båda provtagningarna med resultat finns med.

Krävande körning betyder oljebyte i lådan för många bilmärken
Isuzu har som många andra bilmärken nivåkontroll och eventuellt oljebyte vid krävande körning men inga fasta bytesintervaller. Exempel på krävande körning är släp/ drag, backkörning, dammig stadstrafik, stop-and-go-driving i stadsmiljö, vilket är fullt normala användningsområden för en pick-up truck. 

Förebyggande underhåll och försäljning av tilläggsarbete för verkstaden
Fälttestet visar att det finns goda tekniska skäl till oljebyte i automatlådan för att få ett förebyggande underhåll. Det kan ske genom att en delmängd byts var 6 000:e mil eller att verkstaden säljer in en sköljning av hela lådan runt 10 000 mil. Några verkstäder som provat detta arbetssätt där de väljer ut målgruppen 10 000-milare med dragkrok och släpkörning säger att 9 av 10 kunder accepterar tilläggsarbetet som vanligtvis går på mellan 4-6 000 kronor.

Ring Midland för urval av målgrupp/ DR eller om du är intresserad av en AT-oljebytarmaskin: 031-725 34 00.

SKRIVEN AV

Jonas Udd

jonas.udd@midlandoil.se

+46-31-725 34 01